lördag 15 maj 2010

Vårfloden

Vi hittade den! Storforsen är Europas största obundna fors och ligger vid väg 374, 40 km väster om Älvsbyn. Fallsträckan är 5 km och fallhöjden 82 m. De sista två kilometrarna faller älven 60 m. Här brukar vårfloden vara storslagen, den har ännu inte nått högstanivåerna, men den är nog så storslagen ändå. Jag vill nästan spontant knäböja inför moder naturs storhet när jag befinner mig i Storforsen. Det finns fina vandringsleder att strosa efter längst med forsen.



Fotografier i all ära, men man måste höra hur forsen dånar, hur vattnet obönhörligt slår ner med sin enorma kraft. Därför filmade jag lite, för att ni ska förstå vad jag menar;



Benbryteforsen ligger ungefär 1,5 mil uppströms från Storforsen;

Vi har haft nästan 30 grader varmt idag, det har känns som riktig utlandsvärme. Åh vad vi behövde det för att få ladda batterierna! Nu ska jag sjunka ner i min favoritfotölj, det svider lite härligt på kinderna och näsan och jag har fått några nya fräknar. I kväll hoppas jag att jag får avsluta Sagittaria.

4 kommentarer:

  1. Vilka underbara bilder och som du skrev: Vilket LJUD! Helt otroligt! Tänk vad mäktigt det är egentligen... Om man skulle hoppa i forsen så hade man ju inte en chans, den skulle ju bara ta en och föra en till slutstation!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Vet du Renee, jag vet inte när det var, men jag har hört berättas om att det var en liten flicka som föll ner i forsen och det var en främmande man som kastade sig ner i forsen efter henne. Mirakulöst klarade de sig båda. Jag tror det var änglavakt.

    SvaraRadera
  3. Jag var där i somras, men detta är nog ännu vildare än då...

    SvaraRadera
  4. Den är verkligen vacker och trollbindande är ett tag sedan jag var där 2 år sedan jobbet hade sin höstuppstart där

    SvaraRadera