söndag 2 maj 2010

En klänning till Lily

Trots missöden pga slarvigt läst mönster är min Little Sister's dress klar. Den var riktigt rolig och snabb att sticka och jag hoppas att den passar på Lily, mitt bonusbarnbarn på fyra månader. Annars får jag hitta en annan liten bebis att stoppa i den! :-)

Klänningen är stickad i ett akrylgarn från Vartofta garn som jag köpte på mig när jag stickade mina första maskor och var intet ont anande att jag drygt ett år senare skulle ha byggt en garnsamling och fattat tycke för betydligt mer exklusiva garn i helt annan kvalitetsklass.

Det är i ärlighetens namn inte så roligt att sticka i, det delar sig väldigt lätt och är svårt att få jämnt, men det är väldigt billigt och finns i fina färger. Och det passar fint för en liten bebis som kräks mycket och därför behöver kläder som kan tvättas ofta och utan speciell vård som blockning och handtvätt. Det gick åt lite drygt 100 gr och jag stickade med 3,25 mm KnitPro. Åh vad jag älskar de stickorna!

7 kommentarer:

  1. Så söt klänningen är!
    Tack för kommentaren :-)

    SvaraRadera
  2. Den är jättefin! Jag gillar verkligen Little Sisters Dress. Jag vill ha en egen. Modell väldigt mycket större då. Det får bli ett framtida projekt, kan ju inte vara så svårt egentligen... Att göra ett eget mönster, alltså. (De enda modellerna i samma stil jag hittat måste köpas ihop med garn - från Danmark)

    SvaraRadera
  3. Det blev ju jätterbra! Jag köper inte gärna akryl men samtidigt är det inte samma plastkänsla som det var när jag var barn på 70-talet och akrylkläderna knakade och blixtrade.

    SvaraRadera
  4. Den blev ju hur gullig som helst! Hoppas nu att den passar!

    SvaraRadera
  5. Tack, men det är bara en än så länge. :-) Stickar dem i Opal.

    Vilken söt klänning du stickat! Det är synd att man inte ska ha fler barn, det är ju så roligt att sticka bebiskläder. Men förhoppningsvis börjar mina syskon producera snart så jag får sticka till deras bebisar. ;-)

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset om Brandywine!! Just det tipset gav dig en hög med garn! :D

    Du hittar min mail-adress i inlägget på min blogg, så skicka din adress så kommer en hög med garner på posten!

    SvaraRadera
  7. Vad fin den blev!!! Jag har sett mönstret på ravelry och tänkt göra den länge, men inte kommit dit än, men nu blev jag inspirerad! Tack!

    SvaraRadera