tisdag 25 maj 2010

GGGAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHH!

Det går troll i min sjukskrivning. Jag har sökt försäkringskassan i flera veckor utan att komma fram för att få besked i vad som händer med min sjukskrivning. Idag kom jag fram och fick besked om att inga papper kommit in till dem och därför har de avslutat mitt ärrende.

Och i nästa stund att jag inte kommer att få någon som helst ersättning för vård av barn föränn mitt ärrende är utrett. Och att de har två månaders handläggningstid, vilket betyder att jag får besked tidigast i Juli. Och att hon inte trodde på att jag hade skickat in mina papper "för då hade de funnits där".

GGGGGGAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHH!

6 kommentarer:

  1. Tror att du har maximal otur! Men det är väs så det går till på myndigheter... ;)
    Kan nästan höra dig hur du lät i telefon med handläggaren...

    SvaraRadera
  2. Man kan undra hur ska du orka bli bra när det är så mycket trassel?!
    (Tyvärr är det nog inte otur, har en släkting som är sjukskriven för whiplash och en som varit utbränd, båda har haft fullt upp med sådan här skit!)

    SvaraRadera
  3. Fy fan alltså... Kan man slita sitt hår för mindre eller? Hoppas det på nåt jäkla vänster löser sig...
    Skickar en styrkekram till dig...

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Här kommer lite "insider-tips". Om de säger att du inte har gjort vad du ska, eller att "reglerna säger", så finns det på Fk's hemsida alla regler och Fk's vägledningar (alltså den vägledning vi jobbar utifrån, där lagtexten för varje förmånsslag är nerbruten så att säga). Där kan du alltså själv kolla vad som gäller, och du kan ställa mer initierade frågor.

    Som du vet har det varit problem med aska för flyget. På Fk´s intranät läste jag att man räknar med att endast 30-40 % av alla insända handlingar kommer till Östersund i tid pga flygförseningar. (I Östersund scannas alla handlingar in i ett ärendehanteringssystem, där de blir tillgängliga för din handläggare.)Man räknade med att det skulle bli förseningar. Observera att jag skrev "i tid", för jag litar på att handlingarna kommer fram, men det kan givetvis bli förseningar av olika orsaker. Sen kan det ju också vara posten som har sjabblat (hörde om ett ärende där man hittat personliga handlingar avsedda för Fk, på golvet i Posten i Göteborg tror jag att det var, och det anmärkningsvärda var att kuvertet som de legat i, var borta. Detta var för ett par år sen, men poängen är att det kan hända.)

    Om du söker kontakt med Fk, så kan det vara bra att veta att vi har 48 timmar på oss att besvara en kontakt. När du ringer, rekommenderar jag dig att särskilt fråga om att ditt samtal och din begäran om kontakt med xx har noterats i ärendehanteringssystemet. (Det ska noteras.) Om du har ringt, och inte fått svar inom 48 timmar, ska du kräva att få tala med ansvarig enhetschef.

    Jag tycker att det är hemskt synd att du har upplevt ditt möte med Fk så som du uppenbarligen har gjort. Jag hoppas att du utnyttjar din rätt att lämna kundsynpunkter (I mitt område pågår dessutom just nu en extra kundundersökning, där vi lämnar ut blanketter till kunderna för att få in synpunkter. Jag antar, men vet inte säkert, att det inte är bara i vårt område.)

    Och sen en personlig reflektion jag gjort... Ring och tjata (skadar dock aldrig att vara trevlig)!!! Tyvärr är det så att den där som ringer och tjatar och "är jobbig", man tar den personens ärende först för att om inte annat bli av med personen och få jobba ifred...

    Vet inte om detta hjälpte dig, men i alla fall. Lycka till! /Blenda

    SvaraRadera
  5. Jag ger inte ett vitten för att FK handlar efter sina vägledningar. Två ggr, t.ex. har mina papper legat i någons låda när personen gått på semester. De som jobbar istället, ser dom inte och då......"Finns dom inte här...." fast dom ligger på kollegans (som skulle överlämnat sina ärenden inför semestern) skrivbord. Ja, det är bara ett exempel. Efter 10 års sjukskrivning så är listan på historier rätt lång. Jag tror ändå (om du orkar) att Insidern Blendas råd om att tjata är bäst. I trevlig ton, givetvis :-/ Något dom själva borde öva sig på *host host*

    Stå på dig!

    /BB

    SvaraRadera
  6. Låter som FK i ett nötskal. :/

    SvaraRadera