lördag 1 maj 2010

Spinnkurs?

Jag skulle väldigt gärna vilja lära mig mer om spinning, men det finns vissa saker som man inte lär sig ur böcker och videos. Jag skulle väldigt gärna vilja gå en spinnkurs, eller lära mig av någon som kan.

Jag vill bli bättre på att spinna på slända, men jag vill också prova på att spinna på spinnrock och lära mig tvätta, förbereda och färga ull. Jag drömmer om att spinna ull som kommer från får som jag vet vilka de är! Vart hittar man sådan ull?

Jag har tittat runt lite på internet och hittat lite som verkar vara intressant, men jag behöver åka väldigt långt för att ta mig dit. Är det någon som har tips på spinnkurser eller liknande i norra delen av Svea rike? Jag är tacksam för alla tips!

9 kommentarer:

  1. Kolla i det svenska spinnforumet på ravelry - och fråga om det finns någon som bor i din närhet och kan visa! Angående ull tycker jag att det är en bra idé att prata med en fårägare i närheten - de flesta slänger sin ull. Lycka till! : D

    SvaraRadera
  2. När jag googlade var alla kurser norr om halva Sverige och jag la det inte på minnet för det kändes för långt bort... Hoppas du hittar något bra, det var så trevligt på kurs!

    SvaraRadera
  3. Vet inte om du redan hittat dit eller ej, men på www.alternativ.nu hittar du nog ett och annat också.

    SvaraRadera
  4. Tack för tipsen, jag hittade bra och matnyttiga saker på båda sidorna! Allvarligt? Kasta ull? Usch så upprörd jag blev!

    SvaraRadera
  5. Hemslöjdskonsulenterna vet nog om det anordnas kurser i närheten av dig.

    SvaraRadera
  6. Om du skickar mig ett mejl kan jag ge dig några tips på var jag hittat "riktig" ull och hur du kan gå till väga för att hitta fler ställen. (Lättare så än att jag tar upp gigantiskt mycket plats här)

    SvaraRadera
  7. Om du inte bor allt för långt borta från Umeåtrakten så ordnar vi på slöjdarnas hus spinnkurser. Inget mer inplanerat ni i vår, men hör av dig så får du en plats till nån av kurserna i höst!

    SvaraRadera
  8. R-M från Stickcaféet4 maj 2010 kl. 14:42

    Jag ska på 2-dagars spinnkurs i Luleå till helgen (8-9/5), Birgittas Ullzenter håller kursen. Hör av dig om du vill ha mer info.
    Vi har Stickcafé tisdag 11/5 kl.17-19.30 på Borgargatan 11A (källaren).

    SvaraRadera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera