fredag 9 april 2010

Tack (och varning för 100% garnfritt inlägg)

Tack, tack, tack för alla underbara och uppmuntrande kommentarer. Jag är glad och rörd att så många engagerar sig. Och bestört över att så många upplevt samma sak som jag.

Igår när jag kom hem var jag ledsen, sen blev jag jättearg. På http://www.smartguiden.se/ kan man ställa frågor till erfarna läkare för att få tips och råd till hur man bör gå vidare. Så jag skrev ett brev, frågade om det läkaren sagt var rimligt, om min huvudvärk var en naturlig del av min fibromyalgi (en diagnos som jag har sedan tidigare) och om man verkligen kan ha en "smygande depression" som orsakar värken. Underbara Björn Bragee som är en av Sveriges mest erfarna smärtspecialister svarade mig samma kväll.

Nu har jag fått tips och råd hur jag kan gå vidare, vad jag rimligen kan begära och en bekräftelse på att jag inte är vansinnigt fel ute. På måndag kommer jag ta kontakt med en privat specialist som finns i min närhet och hoppas på att jag kan få en second opinion och/eller hjälp att hantera huvudvärken. Och jag kommer att begära ut mina journaler från vårdcentralen, för att få en möjlighet att bestrida en eventuell felaktig diagnos och för att kunna ta med mig vad som redan är gjort.

Idag har jag kontaktat verksamhetsschefen för den vårdcentral som jag tillhör, eftersom jag inte fick något svar har jag skrivit ett brev. Om att känna sig kränkt och överkörd på vårdcentralen. Om att det är rättsvidrigt att inte ta patientsekretessen på allvar. Om att bli så nonchalant bemött vid flera tillfällen att jag ifrågasätter den värdegrund som de bygger sin verksamhet. Om att jag har laglig rätt till en stadigvarande vårdkontakt och ett värdigt bemötande med mitt bästa i åtanke i alla skeden i livet. Och att jag kommer att gå vidare till patientnämnden.

Jag gör det både för att få rätt hjälp själv, men också för att jag orkar och kan. För att det finns så många människor som inte blir arga och handlar - utan för att det finns så många som ger upp och lider i det tysta. Vården finns till för patienterna. Mitt landstings fem etiska principerna är följande;

- livets okränkbarhet
- självbestämmande
- rättvisa
- sträva efter det goda
- undvik det onda

Ur landstingets eget material om den etiska värdegrund har jag saxat följande;
  1. Människa & patienten är unik, har lika värde, är aktivt skapande, tar ansvar för sitt handlande

  2. Livet, självbestämmande och integritet ska alltid respekteras

  3. Fysiska, psykiska, sociala, kulturella och andliga behov ska tillgodoses

  4. Ledstjärnan ska alltid vara att
    - bota - lindra- trösta

Generella riktlinjer för hantering av klagomål, klagomålshantering, inom Norrbottens läns landsting har sin utgångspunkt i Socialstyrelsens föreskrift SOSFS 2005:12 och gäller i detta fall klagomål från patienter/närstående. I dessa riktlinjer finns bl.a att läsa;

  • Ta alla klagomål på allvar. Patienter/närstående har alltid rätt att uttrycka sina åsikter. De har även rätt att bemötas med respekt när de framför klagomål.

  • Patienternas upplevelse är alltid rätt. Patient/närstående hjälper oss att utifrån deras insyn och upplevelser bedöma hur bra vi utför våra uppdrag.

Utan patienten skulle det inte finnas några arbeten inom vården. De skulle vara överflödiga. De allra flesta som arbetar inom vården gör det för att de har en genuin vilja att hjälpa andra. Att göra livskvaliteten så god som möjligt för så många som möjligt. Och de allra flesta som arbetar inom vården gör ett hästjobb. Men, allt för ofta möts man av ovärdig behandling, omänsklig kyla och kränkande handlingar.

Därför kräver jag min rätt. För alla de som inte orkar...


8 kommentarer:

  1. Bra!
    Jag har gjort detsamma (fast inte så påläst!) som du gör nu och med samma tanke, det handlar inte bara om mig!
    För mig blev det bra; fick nytt läkarbesök med seriös läkare, saker strukna ur journalen och den läkare som jag var missnöjd med fick ett "samtal". Lite missnöjd där, han skulle fått skäll!;-)
    Jag släppte därefter och gjorde aldrig någon formell anmälan till patientnämnden men skickade en redogörelse "för information".
    Heja Therese! Don´t get sad, get mad!
    Och det är själva tusan att du ska behöva kämpa för mer av en diagnos eller plan men gôtt att du gör det!!!

    SvaraRadera
  2. Hoppas att du får hjälp med din huvudvärk och att du får upprättelse!

    SvaraRadera
  3. Heja dig, jag är glad att du är arg och kan säga ifrån!

    Jag har sällan blivit så upprörd som jag blev när jag läste ditt förra inlägg. Tror att detta är en ganska vanlig situation dock på vårdcentraler som "måste" behandla ett visst antal patienter på en viss tid...

    Kämpa på!
    /Blenda

    SvaraRadera
  4. Jag har FMS och hade huvudvärk under lång tid som läkarna sa "ingår" i FMS symptom. Sen visade det sig att jag hade ett prolaktinom, en godartad tumör i huvudet, mellan ögonen ungefär. Efter två månaders medicinering försvann värken helt. Värt att kolla kanske? Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Tack för era kommentarer och för att ni vågar dela med er av era berättelser! Det känns så skönt att få en bekräftelse på att det inte bara är jag som tycker att det är uppochned! Men det är beklämmande att det är så många som upplever kontakt med vården så här!

    Just min vårdcentral har fått många varningar för att man missat allvarliga sjukdomar. Och det är inte det jag tror att jag har. Men jag vill ändå bli bemött med värdighet och respekt!

    Tack för att ni ger mig mod att klaga!

    SvaraRadera
  6. Heja dig!
    Man blir ju galen när man hör hur folk blir bemötta.

    Och du vet var jag finns om du vill prata av dig, eller bara sitta hos mig och sticka eller bara vara.

    Många kramar!

    SvaraRadera
  7. BRAVO!!! Helt underbart. Så skönt att se att du ORKAR ta tag i detta. Det är ett helvete. Man måste vara frisk för att orka ta sjukvården idag, annars blir man överkörd. Heja, heja!!!

    SvaraRadera
  8. BRAVO! instämmer jag! HEJA DIG!

    SvaraRadera