tisdag 13 juli 2010

Nedräkning till semester och kärleken till en maskin

Igår efter jobbet for jag och barnen till stranden och badade länge. Det är underbart att kunna ta en paus i vardagen och ägna sig åt rekreation och bara umgås helt otvunget. Nu gör jag sista veckan innan semestern och vi har verkligen nedräkning! Detta är första riktiga semestern för mig och barnen.

Min man, som är egen företagare med högsäsong under sommaren jobbar vidare hela sommaren. Själv har jag annars fått jobba när alla andra velat vara lediga, sommar, jul, påsk, sportlov, nyår osv. Därför är jag glad och tacksam att jag får vara ledig med barnen. Även fast vi har blivit experter på att fylla den tid vi har tillsammans med äventyr!

Jag har spunnit lite också; 280 meter och 46 gram entrådigt BFL Humbug. Jag älskar min Kunderts-slända, den spinner verkligen hur länge som helst! Denna gång spände jag upp garnet på en stol och lät den sitta där ett par dagar innan jag härvade det. Fungerade också riktigt bra. Undrar om man skulle investera i ett härvträ?

Jag stickar sakta på ett par barnsockar till vinterns behov. Efter eget huvud med resår runt vristen och med i-stickad häl a la Dödergök. Men just nu konsumeras jag av förälskelsen till en kombinerad sy och broderimaskin med den nätta prislappen på 23 000 kr. Jag sitter vaken sent på natten och dreglar över videos på Youtube, surfar och söker recensioner, hittar den 4 000 kr billigare i England. Men jag har fortfarande svårt att motivera ett sådant inköp. Kanske hittar jag nåt bra erbjudande på Nolia-mässan?

Blir ni andra också tagna på sängen av kärlek till redskap, material och råvaror, eller är det bara jag? Jag kan nästan inte sova av längtan efter den där förbaskade maskinen!

7 kommentarer:

  1. Men så bra du spinner! Härvträ drömmer jag om, funderar på om man kan snickra själv...haha, i mitt fall!

    SvaraRadera
  2. Så skönt att få en sommarsemester, förstår att du har nedräkning! Men som du säger, man måste ta vara på dagarna även om man jobbar.
    Idag har jag min andra semesterdag och njuter faktiskt av att det regnar ute, då kan man pyssla med allt som man har lust med!
    Jag är en sån som har minimalt med maskiner och apparater, men tankar på garn och mönster kan minsann hålla en vaken på nätterna!

    SvaraRadera
  3. Ha en skön semester och lycka till med att hitta en bra och billig maskin!

    SvaraRadera
  4. Du är inte ensam! Själv drömmer jag om en spinnrock.. och kanske lite mer merinoull, skulle vilja prova att spinna mjölkfibrer och färga eget garn, kanske skaffa får och klippa dem själv, tvätta ullen, karda och spinna och öppna en liten garnbutik... ja, du ser :) Tankarna flyger iväg!

    Ett härvträ har jag dock unnat mig. Köpte ett på spinspiration för 150kr, storlek liten, omkrets 80cm. Väldigt smidigt!

    SvaraRadera
  5. Hon har ju uppgraderat det nu så det är kanske värt att köpa ändå. För visst är den snygg!

    SvaraRadera
  6. Med tanke på min mycket begränsade boyta skulle det mest praktiska vara att köpa en ihop fällbar Sonata men det är klar att en ashford eller majacraft skulle vara spännande :)

    SvaraRadera
  7. Hej! Jag gillar verkligen din blogg, så du har en award hos mig. Tack flör din fina blogg!

    Instämmer med Sussilull... huvudet är fullt av garn, tyg, mönster och projektidéer vid läggdags. Förra natten drömde lilltjejen mardrömmar och jag var uppe ett par vändor. Det blev en hel del projektfunderingar halvsovande mitt i natten :-)

    SvaraRadera