lördag 3 oktober 2009

Utmaningen

Jag har provat ganska mycket under året som gått i stickväg. Efter att ha blivit mer bekväm i grunderna har jag gått på mer avancerade saker och varit inne och nosat på spetstickning och dyl. Men jag har en stor outforskad fläck på min karta av stickvärlden, nämligen de mer traditionella stilarna.

Flerfärgsstickning, tvåändstickning och jag har aldrig skakat hand, jag har aldrig vågat mingla med sådana kändisar av rädsla för att de ska genomskåda mig som lärt mig allt på egen hand (och med god hjälp av mina idoler i stickbloggvärlden förstås). Så jag har varit lite nervös ska jag ju säga.

Efter att förgäves varit inne och tittat många gånger. Så låg den där. Utmaningen. Som löd:

Din utmaning blir att dansa VALS/FOXTROT

Mia skriver bl.a så här: Jag resonerar så här: Genom att utöka sin repertoar blir man säkrare även i osäkra områden, så din utmaning bliratt hitta en sticktradition eller teknik som inspirerar dig och läggaden till din repertoar! Från estniska eller färöiska sjalar, tillbohus- och tvåändsstickning! Du kan välja bland så mycket! Stort eller litet projekt är upp till dig förstås! Lycka till!

Låt mig genom citat från soyouthinkyoucanknit presentera dansstilen närmare:

Tradition och igenkännande. Du stickar enligt tradition, behärskar antagligen flera tekniker, men är noga med varifrån varje teknik eller tradition kommer. Kanske är det Bohusstickning, tvåändsstickning, Fair Isle eller estnisk spets. Du har antagligen stickat länge, och värdesätter den historia stickningens olika stilar bär på. Din stickning skall vara bärare av någon av dessa traditioner, och historien lever genom dina kreationer!

Vilken utmaning!
Tankarna gick först ett par varv på panik och sedan lugnade sig hjärtat ett par slag. Vilken möjlighet jag har att få erövra mer av stickvärlden, att få smyga mig in i de fina rummen och be om råd från människor som är så otroligt duktiga och pedagogiska. Vilken chans!
Jag är mest nyfiken på flerfärgstickning, men är ju verkligen novis när det kommer till de olika traditionerna och funderar på att ett par vantar kanske skulle vara ett lagom nybörjar-projekt. Kanske något i stil med: http://www.solveigs-vantar.se/vantar.htm? Den här var förvisso sagolik!
Jag tar mig an utmaningen med stor glädje och tar gärna emot tips och råd om var jag kan hitta inspiration, information och vad en nybörjare bör tänka på!

1 kommentar:

  1. Jag har också fått förmånen att valsa in i stickningens finrum, kanske kan vi hjälpa varandra att hitta rätt takt... Trevlig blogg förresten!

    SvaraRadera