onsdag 7 oktober 2009

Dagens olyckor, räddning och stickgrepp!

När jag vaknade i morse hade det snöat 27 centimeter under natten, detta var synen som vi möttes av:


När jag väl kommit till jobbet via dagis och skola (och tackat min lyckliga stjärna för fyrhjulsdrift) tog jag en kopp kaffe och lutade mig mot diskbänken och konverserade med en kollega. Plötsligt gav golvet vika (blöta skor på klinkergolv är ingen höjdare) och jag stod på ändan. Det gjorde ont, kan jag ju minst sagt säga.


Väl hemma hade plogbilen lämnat en dryg halvmeter till plogkant som skulle handskottas innan jag kunde köra in bilen i garaget. När jag tog ut barnen ur bilen snubblade min tvååring och slog upp örat på bilen. När jag tröstat, plåstrat om och svettats klev jag ut och hämtade posten. Detta är vad som väntade på mig:



Mjukt, mjukt och lyxigt garn i norrskensfärger som luktar ull och lockar utmanande. Till mitt norrskensprojekt. Dagen var räddad. Fantastiskt snabb service från garnkorgen!

När ryggen gör för ont, vilket är snart, ska jag lägga mig och klappa garn. Åh det ska bli så otroligt spännande. Och jag har en tanke, en idé kan man väl kanske kalla det. Jag resonerar så här; känner jag mig själv räcker inte en lyxig stickning så länge, den kallar och lockar tills den är uppstickad, avmaskad och blockad. Men inte är min utmaning klar för det?

Lisa skriver: din utmaning blir att hitta en sticktradition eller teknik som inspirerar dig och läggaden till din repertoar.

För att göra vals och foxtrot till en del av min repertoar krävs övning, kort-kort-lååång, kort-kort-låång. Eller var det kanske tvärt om? Om jag har tur och känner mig själv rätt kommer jag kanske få en möjlighet att presentera fler projekt på temat! Här utesluts inga möjligheter.

Eftersom jag blev så inspirerad av filmerna och bilderna har jag spelat in min egen. Här stickas räta och aviga i ett par spiralsockar med modifierat mönster!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar