måndag 12 oktober 2009

Nu är vi igång

Jag har kämpat med en stor hemtenta hela hela hela helgen. Jag har unnat mig välbehövda bloggläsarpauser och har följt era äventyr med stort intresse. Åh så fantastiskt kreativa ni är! Flera av er anpassar era bloggar efter utmaningen, ta en titt här och här. Jag har fastnat på youtube och lyssnat till både bra och dålig musik, och sett en hel del stickvideos!

Jag lär mig så ofantligt mycket av er alla, jag är så glad att få vara en del av denna fantastiska skapelse. Det här är kulmen på min tid som stickerska! Det känns så konstigt och stort på något sätt att j a g gör samma sak som mina stick-idoler!

Jag har resonerat kring min utmaning så här. Jag vill lära mig något som jag inte provat förrut. Jag har aldrig stickat med mer än en tråd åt gången. Jag vill gärna göra något med fler färger a la bohusstickning eller fair isle. Så fick jag idén som bara nån dag efter kom ut som tips till våra broadway-danserskor. Faux isle. Om jag kan få ett resultat som ser superproffsigt ut, utan att behöva få ett nervöst sammanbrott av färgbyten och ändå få lära mig ny teknik låter det som min melodi. Så jag sökte och sökte. Och hittade m ö n s t r e t, jag tänkte börja med dem och forsätta med denna. Jag stickar med Noro Kureyon och vit tretrådigt Kampes. Om jag hinner kommer jag att ta mig an svårare projekt allt som tiden går, jag har ju hittat så mycket bra inspiration! Jag funderar på att köpa på mig någon stickbok om Fair Isle, men det finns ju så många, vilken ska man välja?

Jag har kommit en liten bit på vägen, E-zignz hade så rätt i sin hjälpsamma kommentar om att det är mycket enklare att sticka runt! Men jag förstod inte riktigt hur jag skulle göra ökningarna för tummen först, men sen föll paletten ner, så jag ska repa upp ett par varv och se var det för mig.

Tidigt i morgon bitti flyger jag till Stockholm och kommer att jobba därifrån under veckan. Så det kommer mest troligt att vara tyst ifrån mig. Jag tar med mig SYTYCK-stickningen, och den här som jag tänkte hitta något trevligt garn till i Stockholm. På tal om det, var ska jag gå för att klappa lyxigt garn? Vad får jag inte missa? Tips? Sen tänkte jag packa ner denna och ha som flyg och konferensstickning.

1 kommentar:

  1. Missa inte Marias Garn på S:t Paulsgatan på Söder, sen rekommenderar jag en tur till Anntorps väv på Österlånggatan i Gamla stan.

    SvaraRadera