tisdag 16 mars 2010

Marknad och dop

Helgen som gick var fylld av liv och rörelse. Arjeplogs vårmarknad är ett måste tycker jag, en chans att fara och hälsa på släkten, ta en tur på fantastiska silvermuseet, insupa Arjeplogs fantastiska kyrka och passa på att köpa en massa godsaker som kaffeost, habberbröd och renkorv.

I halvtid njuter man en souvaskebab och om lusten faller på kan man köpa nygjorda munkar med alla möjliga fyllningar och topping. Garnstånden drog min äldsta son mig ifrån med skarpa tillsägelser; "Mamma du HAR redan garn".

Marknaden är ett löfte om vår i annalkande. Ett löfte om att vintern kommer att släppa sitt tag om vårt rike och att våren är i antågande. Arjeplog är mina drömmars land - fastän det händer att det snöar kring midsommar.

På lördagen döptes det senaste familjetillskottet, mitt bonusbarnbarn Lily. Arvidsjaurs kyrka är fenomenalt vacker och välbesökt. Förra året var den faktiskt nominerad till Sveriges vackraste kyrka.

Det lilla flickebarnet som välkomnades in i församlingen var minst lika vacker i sin vita skrud.

På stickfronten går det framåt, minstingens sockar är avslutade. Stickade i Järbos Mellanraggi, ca 30 gram gick åt och mönstret är den fenomenala och otroligt inspirerande Dödergöks i en minivariant.

Min Swallowtail har en rapport kvar tills den är färdig, jag kommer avsluta den, men har för ont i huvudet för stickning som kräver koncentration. Läkaren har beordrat många, många prover för att hitta orsaken till varför jag mår. Under tiden är jag deltidssjukskriven för att orka vara människa.

Jag är så otroligt glad och tacksam för att jag har hittat så många vänner i stickbloggssfären som underhåller mig, inspirerar mig och rör mig med sina bloggar, sina kommentarer och genom att de är sig själva. Mitt liv är så mycket rikare tack vare er!

2 kommentarer:

  1. Och jag är glad över att ha hittat din blogg! Via dina bilder ser jag ett Norrland (denna stora del av Sverige som brutalt sammanfattas i ett ord!)som lockar mig!
    Och så stickade jag ju "din" sjal!

    Sockorna är förtjusande och lilla Lily är bedårande i sin skrud! Allvarlig blick.

    Bra att du är deltidssjukskriven så kanske du kan arbeta (eftersom du trivs där) och ändå orka med de andra väsentliga delarna av livet. Hoppas du snart hittar tillbaka till hälsa och kraft!
    Kram.

    SvaraRadera
  2. Fin kyrka där i Arvidsjaur.Fin liten tös också som du så sant säger.
    Vet du, jag åkte igenom Arvidsjaur,på väg till Arjeplog, i augusti 2008. Då var det marknad där. jag hittade ett så fint ullgarn med så vackra färger. Köpte både rött och grönt.
    När allt kom omkring fick jag klart för mig att garnet kom från Kampes. Dit har jag ca. 4 mil när jag är hemma hos mig. Tala om att gå över ån efter vatten men jag sörjer inte. Ett par foppa skor köpte jag också.

    SvaraRadera